mandag den 2. maj 2011

Rodløsheden skal indlæres i tide

”Vejle Kommune vil bruge udfordringsretten og søge om at blive fritaget for dele af folkeskoleloven, hvis det et nødvendigt for at lave en ny og bedre skole.

Hvis skolen ikke fandtes, hvad ville vi så opfinde?
Hvilke kompetencer vil fremtidens samfund efterspørge, og hvordan lever skolen op til dem?
Det er de spørgsmål, elever, forældre, lærere, pædagoger og andre aktører i Vejle Kommune med brændende interesse for undervisning kaster sig over på en række såkaldte camps.

Her glemmer de alt om skolen, som den ser ud i dag. De har fokus på fremtidens skole. Hvordan skal skolen se ud i et videns- og netværkssamfund præget af innovation, digitalisering og globalisering. Allerede i invitationen bliver deltagerne bedt om at tage en genstand med, som symboliserer fremtidens skole. Efter få dage med spændende, kreative, provokerende og forstyrrende øvelser når de frem til nye prototyper på en helt anderledes form for skole.(…)”

Her den 2. maj 2011 er det så åbenbart på tide at præsentere nogle forslag som udspringer Vejle Kommunes anstrengelser for at reformere/effektivisere/billiggøre Folkeskolen.
Kongstanken er, stort set at afskaffe skoleklasserne som socialt fællesskab for børnene da ”de hører industrisamfundet til.” (Skolechef Vejle Kommune Anette Jensen; Radioavisen P1 kl. 07.00 02-05-2011)
Folkeskolebørnene skal altså tilbringe det meste af deres skoletid i skiftende grupper indrettet efter deres faglige evner (og lyst??) på forskellige områder.
At skoleklassen som socialt fællesskab betyder rigtig meget (desværre nogen gange også i negativ forstand) for etableringen at vores rødder, erkender vi alle, når vi ser på, hvor store anstrengelser mange gør sig, for at genetablere bekendtskaber og fællesskaber omkring skoleklasserne senere hen i voksenlivet, i en søgen efter egne rødder.
Der er jo en vis konsekvens i, allerede i barndommen at etablere den rodløshed og utryghed, som det moderne arbejdsmarkedet byder på, som et ”livets grundvilkår”.
Illusionsnummeret, at vi som mennesker ikke behøver andre - fordi vi kan nøjes med de andres produkter uden at nogensinde stifte bekendtskab med dem – skal blive til en ”psykisk realitet” for fremtidens danskere, så de klarer sig optimalt i konkurrencesamfundet.
At asocial adfærd som normalitet er en katastrofe for hele vores art og også det enkelte individs psykiske velvære, er åbenbart ikke noget som spiller nogen rolle i kampen om produktivitetsstigning, hvor mennesket udelukkende vurderes i en simpel input-output- model.

meget mere om emnet + et udblik ud over den danske andedam når det gælder vurderingen af vort samfund og dets udvikling kan ses her: http://www.kritiskdebat.dk/articles.php?article_id=964


Ingen kommentarer:

Send en kommentar