onsdag den 8. februar 2012

Roadpricing2: om at skyde sig selv i foden på vej til målet





Kære Phillip,

Vi er meget for roadpricing.

Jeg håber på at trængselsafgiften både politisk og teknisk vil være en forløber for roadpricing.

Hvis du ser på debatten så vækker det meget hård debat at ændre bilvanerne fra at man beskatter brugen og ikke købet af bilen. Når vi får afgiften tror jeg på at mange vil opleve at det har virket også bliver roadpricing nemmere.

Teknologisk har jeg forstået at IT platformen for denne afgift fint kan videreføres til roadpricing senere.

Med venlig hilsen

Andreas Steenberg, MF


Radikale Venstre

Kære Anders Steenberg
Fint at I Radikale går ind for roadpricing.

Den ovenfor skitserede vej dertil synes at være betinget af, at I tilsyneladende er bundet op i noget aftalearrangement, hvor ting pakkes sammen politisk og ikke nødvendigvis fornuftigt.

At indføre en upopulær og geografisk set uretfærdig Trængselsafgift (læg mærke til at jeg er jyde og derfor ikke vil blive ramt af Trængselsafgiften!) som vejbereder for roadpricing virker som at skyde sig i foden under forsøget at komme i målet.

Hvis man indfører trafikintensitetsafhængig roadpricing ”med det samme” ligner det derimod ikke”københavnerbashing”.

Trængselsafgiften er til gengæld ved at forpeste stemningen omkring et trafikintensitetsafhængigt afgiftssystem.

Jeg tror, at I hos De Radikale nok har den samme fornemmelse, men er med, fordi ….

Det kan meget vel tænkes, at Betalingsringen (som I kalder Trængselsafgift for at brande den positivt) kuldsejler alligevel. Derfor skulle man ved regeringsinterne drøftelser allerede tænke på fornuftige alternativer, som man kan lancere i det øjeblik, hvor stikket bliver trukket for Betalingsringen.

Tak for svaret

Med venlig hilsen

Philipp Blau

Ingen kommentarer:

Send en kommentar