Kære trafikpolitiker
- vær forvisset om, at den rolle som IC4-problemer udgør, kommer til at spille ind i udsigterne til elektrificering selvom trafikministeriet ikke taler højt om det. Med IC4 leveret og ombygget til en formue
– vel at mærke stadig til dieselbrug – bliver der først plads til elektrificering, når IC4 skal udfases igen - en gang - i 203?.
I N G E N har talt om, at man kunne komme udenom kontraktproblemerne med Ansaldo Breda ved at lade IC4 elektrificere - i hvert fald hen ad vejen, som banestrækningerne bliver elektrificeret. De dieselmotorer som sidder i disse tog er jo ikke af den type, som holder togsættenes levetid ud - og togsættene kunne ved havarier og slid passende oprustes til eldrift, hvis man vel at mærke forbereder det i forvejen. Ombygningen skulle ikke foregå i ét hug men efterhånden togsæt for togsæt – i passende takt med en fremadskridende elektrificering af banerne. Ombygningen ville kunne foretages i Danmark uden en kapacitetsmæssigt uhensigtsmæssig stor kapacitetsudvidelse på værkstederne. Samtidig kunne der oparbejdes en dansk ekspertise, som ville blive en ”eksportvare” – i de kommende årtier – hvor pengene bliver små – oliepriserne fortsat stiger – og miljøkravene ligeså. Man vil i kriseår vende blikket bort fra TGV-lignende projekter og i stedet for satse på energirigtige transportløsninger til forholdsvis små penge. Togene behøver såmænd ikke højere topfart men bare bedre accelerationsevne – så kan de betjene mindre stationer og trinbrætter igen – på den måde erstatte busdrift mange steder – ug det uden at transporttiden stiger for dem som skal køre længere. Miljørigtige jetfly er der lange udsigter til. Togene skal stå sig i konkurrencen ved at være bedst for miljøet, mest pålidelige og billigst – ikke ved at være hurtigst!
Det er derfor jeg vil promovere elektrificeringen af IC4, fordi vi ellers får at vide - nu har vi altså købt de IC4 togsæt - og derfor er det hul i hovedet at elektrificere nu - det kan først komme på tale når IC4 står til udfasning - og der er så.....et godt stykke efter denne regering er gået af - selvom den skulle blive genvalgt et par gange.
med venlig hilsen
Philipp Blau
I N G E N har talt om, at man kunne komme udenom kontraktproblemerne med Ansaldo Breda ved at lade IC4 elektrificere - i hvert fald hen ad vejen, som banestrækningerne bliver elektrificeret. De dieselmotorer som sidder i disse tog er jo ikke af den type, som holder togsættenes levetid ud - og togsættene kunne ved havarier og slid passende oprustes til eldrift, hvis man vel at mærke forbereder det i forvejen. Ombygningen skulle ikke foregå i ét hug men efterhånden togsæt for togsæt – i passende takt med en fremadskridende elektrificering af banerne. Ombygningen ville kunne foretages i Danmark uden en kapacitetsmæssigt uhensigtsmæssig stor kapacitetsudvidelse på værkstederne. Samtidig kunne der oparbejdes en dansk ekspertise, som ville blive en ”eksportvare” – i de kommende årtier – hvor pengene bliver små – oliepriserne fortsat stiger – og miljøkravene ligeså. Man vil i kriseår vende blikket bort fra TGV-lignende projekter og i stedet for satse på energirigtige transportløsninger til forholdsvis små penge. Togene behøver såmænd ikke højere topfart men bare bedre accelerationsevne – så kan de betjene mindre stationer og trinbrætter igen – på den måde erstatte busdrift mange steder – ug det uden at transporttiden stiger for dem som skal køre længere. Miljørigtige jetfly er der lange udsigter til. Togene skal stå sig i konkurrencen ved at være bedst for miljøet, mest pålidelige og billigst – ikke ved at være hurtigst!
Det er derfor jeg vil promovere elektrificeringen af IC4, fordi vi ellers får at vide - nu har vi altså købt de IC4 togsæt - og derfor er det hul i hovedet at elektrificere nu - det kan først komme på tale når IC4 står til udfasning - og der er så.....et godt stykke efter denne regering er gået af - selvom den skulle blive genvalgt et par gange.
med venlig hilsen
Philipp Blau
p.s.
Jeg tror ikke, at IC4 bliver de bedste tog, når de kommer på el – men de står ikke længere i vejen for elektrificeringen og de sviner mindre.
p.p.s.
Jeg ved godt at I har travlt i disse dage - og pengene er små - men ...når der nu skal kickstartes noget fornuftigt, kunne det jo være togdriften bl.a. Jeg indrømmer dog gerne, ikke at have set en elmotor med kickstarter.
p.p.s.
Jeg ved godt at I har travlt i disse dage - og pengene er små - men ...når der nu skal kickstartes noget fornuftigt, kunne det jo være togdriften bl.a. Jeg indrømmer dog gerne, ikke at have set en elmotor med kickstarter.
Læg også mærke til, at IC4 forurener mere end det gamle IC3:
http://ing.dk/artikel/90196-ic4-forurener-mere-end-det-gamle-ic3
http://ing.dk/artikel/90196-ic4-forurener-mere-end-det-gamle-ic3
Ingen kommentarer:
Send en kommentar