Kampen
om identitet i en globaliseret verden
Såvel
i Mellemøsten, Centralasien eller i Afrika, hvor de fleste
flygtninge/indvandrere med muslimsk baggrund kommer fra, er
nationerne skrøbelige, ofte kunstigt skabte størrelser med store
indre modsætninger, således at der sjældent er baggrund for en
dybfølt og rodfæstet fællesskabsoplevelse som ”statsborger”.
De
mentalt forpligtigende fællesskaber man vil vokse ind i, er derfor
mere familien, stammen og troen.
Som
flygtning eller udvandrer er det som regel umuligt at flygte som
stamme (i hvert fald ikke til en anden kontinent), og sjældent som
storfamilie. Har man derudover alligevel en stærk nationalfølelse i
forhold til den nation man forlader (f.eks. som tyrker), så er den
oftest tæt knyttet sammen med ens religion.
Det
er derfor ikke nogen tilfældighed, at USA og i et vist omfang også
Storbritannien (og endda Australien) kunne fremstå som drømmemål:
Nationer som i et vist omfang tilbyder/tilbød muligheden at blive
loyal samfundsborger og samtidigt at forblive tro overfor ens tro –
det væsentligste personlighedskonstituerende ”hjemstavnselement”
som man ikke rent fysisk måtte sige farvel til ved
flugten/udvandringen.
Derudover
havde man især i USA (Storbritannien, Australien) endda chancen og i
nogen tilfælde sikkerhed for, i det nye ”hjemland” at finde en
community, som dels var en del af USAs store nationale fællesskab –
dels i ghettoer og enklaver kunne tilbyde nogle kulturtræk (ofte
endda sproget) fra hjemegnen.
At
engelsk er dagens lingua franca gør/gjorde ovennævnte lande særligt
tiltrækkende.
Uden på nogen måde at
tillægge følgende beviskraft vil jeg alligevel her citere fra en
artikel i Zetland af Andreas Thorsen1:
En af hans (MK)
venner, da han læste i Amerika (...), var Humayun Khan, den
pakistansk-amerikanske soldat, hvis forældre Donald Trump under
stor og dramatisk mediebevågenhed gik i krig med under den
amerikanske valgkamp sidste år. (…)
For Marcus Knuth var
kaptajn Khan, der døde i Irak i 2004, billedet på, hvordan
muslimer bør lade sig integrere i de lande, de kommer til.
“Han var af
pakistansk oprindelse, men så sig selv som amerikaner. Jeg tænkte
aldrig en millimeter over, at han var pakistaner. Han var
amerikaner. Han tog USA til sig. Mange her søger selv efter flere
generationer væk fra Danmark og over i parallelsamfund,” siger
han.
“De underlægger
sig regler, som gør, at de ikke kan blive en rigtig del af det
danske samfund, og det har bekymret mig, siden jeg var helt ung.”
Der er siden 2004 sket det for USAs vedkommende, at islam samlet set er kommet i et stadigt tiltagende modsætningsforhold med de Forenede Stater som militærmagt og global, selvbestaltet ”overdommer”.
De europæiske nationalstater (som f.eks. Danmark med
stats-/folkekirke) er oftest domineret af en entydigt kristen
tradition og et politisk partispektrum som gerne direkte giver udtryk
for det kristne værdifællesskab (kristne demokrater). Især i
Mellem-, Øst- og Nordeuropa definerer derudover også hudfarven
stadigvæk, om man uden diskussion af alle medborgere
accepteres som del af det nationale fællesskab. Dertil kommer nu i
de senere år, at racisme og chauvinisme igen spiller en væsentlig
politisk rolle. I denne situation er de flygtninge/indvandrere som
på forhånd ikke er indstillet på eller i stand til at indgå i de
nye omgivende samfund ved at give køb på nogle af deres
grundopfattelser egentlig bedre rustet til at ”tage kampen” med
værtssamfundet som en permanent opgave, der evt. (”helt sikkert”
i deres egen overbevisning) vil føre til en af Gud ønsket sejr for
deres religiøse verdensopfattelse og praksis, uanset hvad
flertallet i det omgivende samfund måtte ønske.
Dem som lades i stikken, er netop dem, som oplagt nok må
fastholde deres tro som en del af deres identitet for at forblive
”hele mennesker” i et samfund, de IKKE kan blive accepteret i
fuldtud, men som på den anden side heller ikke ønsker en
konfrontation med alle dem som ikke deler deres religiøse
overbevisninger.
Des mere regel- og ritual-præget religioner er, des mere velegnede
er de til at fastholde en fornemmelse at være en hel personlighed,
når man kommer i problemer, såfremt disse problemer bliver
påtvunget af ydre omstændigheder. Samtidigt vil stærkt ritual- og
regelprægede religioner dog give anledning til talrige konflikter,
da en nidkær overholdelse af trosreglerne udmærker den rettroende (en selv) i
modsætning til dem som ikke overholder reglen og som derfor enten
er ”mindre værd” eller direkte modstandere.
Derfor er det nok ingen tilfældighed, at protestantismen i luthersk
udformning er væsentligt mere velegnet til at være statsreligion i et moderne
kapitalistisk samfund (det var jo allerede salig Max Weber ind på2)
men samtidig er den tilsyneladende en ret ufuldkommen støtte når
det gælder at tvangsstyre hverdags- og troslivet i krise- og
konfliktsituationer, hvor individet ikke magter at tage personligt ansvar og
eller rationelle beslutninger.
1udklip
fra en artikel i Zetland af Andreas Thorsen på baggrund af et
interview med Marcus Knuth. ”Marcus Knuth er flyttet ind på
Venstres hårdeste indvandrerfløj. Hvordan skete det?”
(https://www.zetland.dk/historie/se6EblE5-m8l4lAVZ-c95df)
2https://www.religion.dk/etik/den-protestantiske-etik-og-kapitalismens-%C3%A5nd-if%C3%B8lge-max-weber
Ingen kommentarer:
Send en kommentar