fredag den 15. november 2019

MUSIKIMPERIALISME




MUSIKIMPERIALISME

Europa, denne asiatiske halvø, har på ganske overraskende, ja vanvittig vis spredt sin ”kultur” - altså levevis, teknologi og økonomisk praksis over hele kloden. Jeg vil her slet ikke komme ind på alle de racistiske vildfarelser som sidenhen er blevet brugt som forklaring for fænomenet men dog lige henvise til, at også (eller netop?) racistiske videnskabsfolk mener at have fundet ud af, at asiaterne gennemsnitlig set er smartere end europæerne …
At teknologien af den umiddelbart brutal-overlegne slags vinder over de mere traditionelle produktionsformer er ikke overraskende, når økonomi og krigsførelse har været og stadig er i stort omfang knyttet til hinanden
På det ”finkulturelle” område er der selvfølgelig også mange områder, som er nært knyttet til indtjening og markedsførelse, således at det ikke overrasker at f.eks. ”Hollywoodfilm” har fået den udbredelse de har. De indbringer så meget, at man gerne vil efterligne dem og lave ”Bollywood” mange steder – måske overraskende nok ikke lige i Europa, fordi vi netop her har taget de amerikanske Hollywoodfilm til os som en forlængelse af egne kulturelle erfaringer og normer pustet op til cinemascope af USAs økonomiske formåen.

Efter denne nok forholdsvis omstændige indledning vil jeg dog komme ind på det område, som har min særlig interesse: den såkaldt ”klassiske” musik. Den har i meget lang tid overlevet og det som en ganske vist prestigefyldt men kommercielt set kun lidet succesfuldt kunstgenre.
Bevares, der er klassiske musikere og koncertarrangører og vel også musikmedie-distributører som tjener gode penge, men i forhold populærmusikken i alle dens afarter er indtjeningen fuldstændig latterlig i forhold til anstrengelserne fra de udøvende kunstnere og investeringerne – især fra det offentlige.
Det forunderlige er så, at denne kunstform i sin meget europæisk prægede udformning og udtryk har vundet indpas i næsten hele verden, i hvert fald hos såvel den kulturelle som også den politiske elite.
Den europæiske klassiske musik fik sin ”imperiale” betydning, da kunstmusikken fra kirkerne med en drejning mod det verdslige rykkede ind i fyrstehofferne, for at forlyste og imponere magthaverne. Hofmusik er dog ingenlunde et rent europæisk fænomen, men fandtes i hvert fald også i Asien.
Yayue (kinesisk, bogstaveligt talt: 'elegant musik') var oprindeligt en form for klassisk musik og dans, der blev udført på kejserhoffet og i templerne i det gamle Kina. Sammen med lovene og ritualerne bidrog denne musikform til den formelle repræsentation af den aristokratiske politiske magt.
Yayue blev af Confucius betragtet for at være den slags musik, der er god og gavnlig, i modsætning til den populære musik, som han vurderede at være dekadent og korrupt. Yayue betragtes derfor i det konfucianske system som den rigtige form for musik, der kan symbolisere god og stabil regeringsførelse. Det betyder, at den slags højtidelig, ceremoniel musik brugtes i retten og som ritualmusik i templer. I en bredere forstand kan Yayue betyde en form for kinesisk musik, der kan skelnes fra populærmusikken, der kaldes suyue eller "ukultiveret musik", og kan derfor også omfatte andre musikstile.

Domstolenes Yayue er stort set forsvundet fra Kina, selvom der findes moderne forsøg på dets genoplivning. I Taiwan udføres Yayue som en del af en konfuciansk ceremoni og i Kina i en genoplivet form som underholdning for turister. Andre former for Yayue findes stadig i dele af Østasien, især ”gagaku” i Japan, ”aak” i Korea og ”nhã nhạc” i Vietnam. Selvom der bruges det samme ord i disse lande (men det udtales forskelligt), svarer musikken ikke nødvendigvis til kinesisk Yayue. Den koreanske aak bevarede dog musik-elementer, der for længst var gået tabt i Kina. (kilde: Wikipedia)
Som det fremgår, er denne høviske kinesiske/asiatiske musikstil næsten forsvundet. Den er blevet ”erstattet” eller fortrængt af klassisk musik, som enten er rent europæisk eller stærkt præget af europæisk musikstil.
Hvordan end nyere klassiske asiatiske kompositioner lyder, så bliver de for det meste fremført af musikere og orkestre som bruger helt igennem europæiske/vestlige instrumenter og tøjstil:
China National Symphony Orchestra
Alt det udstyr, al den krævende uddannelse af musikere, opførslen af koncert- og operahuse til at dyrke en i grunden meget vestlig/europæisk kultur UDEN at der er reelle muligheder eller forventninger til at det kan svare sig økonomisk eller vil give ”politisk” afkast i form af øget popularitet eller respekt … hvad er så meningen eller hvor ligger forklaringen?

I enevældens tid kunne kejsere, konger og fyrster trods alt fornøje sig selv med klanglige oplevelser, som ellers var utilgængelige eller, hvis de var umusikalske – i det mindske imponere deres ligestillede gæster med et formfuldendt musiklask indtryk leveret af virtuose solister og veltrænede orkestre som kunne hentes efter behov til ceremonier lige så vel som til kniv og gaffel musik.
Men i dag? Kan man lide symfonisk eller anden klassisk musik kan man jo uden besvær lytte til den fra et luksusanlæg fremført af de ypperste kunstnere så den kvalitetsmæssigt langt overgår det lokale ”husorkester” i et tredieverdensland.

MUSON Symphony Orchestra, Nigeria

Hvis jeg skal vove en form for forklaring så må den være tostrenget, hvor jeg først kaster mig ud i den sociologiske:
Fra det øjeblik den klassiske musik rykkede ud fra hoffet ind i de borgerlige hjem og i koncerthusene blev den overtaget af et borgerskab som ikke alene kunne vedligeholde men ligefrem fremme den i samordning med den urbanisering og teknologiske og økonomiske udvikling som især prægede 1700- og 1800tallet. Da denne borgerlige ”revolution” kom først i Europa blev den siden hen modellen for udvikling. Det organisatoriske og musiklaske udtryk for musik fulgte så med som en den del af ”den borgerlige udviklingspakke”.1
Og her kommer så forklaringens anden streng, som er mere musikintern: Den udvikling som musikinstrumenterne og komposition tog i den europæiske klassiske musik gjorde den ulig stærkere i udtryk og lydligt mere potent end alt det, som andre, samtidige kulturer kunne byde på.
Siden da kom denne ”klassiske lyd” ind i teaterforestillinger – først i form af opera, så operetter og musicals. Ydermere trængte så den europæiske ”lydformel” i form af filmmusik frem i hele verden. Sideløbende blev det at være udøvende musiker i statens og/eller borgerskabets veletablerede musik-institutioner en helt anderledes respektabel levevej som musiker, nu attraktiv for musikalske mennesker, som ville leve et borgerligt og respektabelt liv – i modsætning til populærmusikken, som oftest enten byder på kortvarig berømmelse i et hektisk liv eller en mere eller mindre ”subkulturel” identitet i samfundets udkant.
Konservatorieudannede musikere kan ved siden af eller i stedet for at være udøvende orkestermusiker eller solist leve af at undervise i såvel offentlig som privat regi og på denne måde vedligeholde et musikmiljø for mennesker som er interesseret i klassisk musik dels som oplevelse, dels som en integreret del af dannelsen. Bemærkelsesværdig er i den forbindelse, at klassisk musik af europæisk tilsnit på trods af sin nærhed til borgerlighed som regel bliver værdsat og fremmet af såvel autoritære som revolutionære regimer, hvilket får mig til at tænke på, at kulturpolitikere uanset politisk observans på deres vej gennem uddannelse til indflydelse tilsyneladende er blevet smittet med en interesse for klassisk musik.
Normalt i sammenhæng med europæiske komponister som Mozart og Beethoven og typisk udført af orkestre, ensembler og kor (snarere end bands), har klassisk musik også i Afrika længe haft et loyalt følge. Med rødder i kolonitiden fortsætter klassisk musik siden uafhængigheden med at blive fremført, komponeret, undervist og konsumeret i mange, hvis ikke alle, afrikanske lande. Nogle gange foregår dette stilistisk og kompositorisk set ikke langt fra de europæiske ophavsmænd; i andre tilfælde har afrikanske komponister og musikere sat et tydeligt afrikansk præg på deres klassiske musik, der trækker på traditionel og endda nutidig folkelig indflydelse.
Klassisk musik er i nogle dele af Afrika afskrevet som en 'eksklusiv' eller 'elitistisk' genre. Men det er nødvendigt at anerkende den rolle, klassisk musik spiller i Afrika, især hvad uddannelse angår. Mange musikere starter med at få formel træning i klassisk musik, før de bevæger sig til andre genrer.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar