Oprindelig var makeup den sminke som
skulle fremhæve og synliggøre den person som bruger makeup – og
som regel – når det gælder kvinder – forskønne.
At ”sminke” også kan bruges på en
anden måde, kender vi fra krigerkulturen mange steder fra og
”krigsmaling” var/er indianerne langt fra ene om.
Ganske interessant er i denne
sammenhæng, at kvinders makeup ved lejligheder hvor ”der gælder”
også nogen gange bliver kaldt krigsmaling; ironisk – med en vis
distance: f.eks.: „Hun kom i fuld krigsmaling, ung og
uspoleret med indbygget selvtillid, urokkelig tro på egne meninger,
ubestikkelig, dødirriterende, men med en kampglæde, ...”
(Gitte Løkkegaard: Tine Bryld - Et lettere kaotisk ridt; Nordisk
Forlag 2009, s.92 ).
På den måde bliver fokus drejet væk
fra ”kød(ægteakbs?)marked” og hen mod arbejdsmarkedet, hvor
kvinderne skulle ta' kampen op om stillingerne for alvor i de tidlige
1960ere, hvor det var normen at være stærkt sminket – ligesom i
dag.
Makeup fungerer siden da for mange
kvinder som en maske som skal skjule en mere skrøbelig privatperson
som sommetider ikke en gang vil se SIG SELV i spejlet uden makeup.
Denne ”krigsmaling” fungerer
sandsynligvis for mange. Jeg skal som mand dog ikke gøre mig klog
på, HVOR GODT den virker.
Brugen af ”maskering” til
hverdagsbrug indikerer jo, at man ikke stoler på, at man kan slå
til uden et sminket og evt. standardiseret ydre.
På billedet ser I Janis Joplin og Amy
Winehouse. De hørte hver især deres tid til – og tabte begge to -
med eller uden makeup – vel ikke mindst imod den fornemmelse af
utilstrækkelighed som misbrugere præges af.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar