fredag den 4. januar 2013

Painted to sell – visible difference


Uanset nyere tendenser i retning af, at også mænd bruger mere eller mindre diskret makeup, så er det stadigvæk kvinderne (og pigerne i næsten alle aldre) som bruger makeup og af mediebillederne og reklamerne bliver opfordret/tvunget til at gøre det.
Hvorfor taler jeg om tvang?
Tvangen til at sminke sig til hverdag og fest udspringer den kendsgerning, at flertallet af kvinderne i dag er sminkede – og mange af dem føler sig nøgne uden sminke – fordi makeup er normen. Man føler sig grimt og usorgneret i forhold til sine omgivelser uden makeup!
I en ikke alt for fjern fortid var det i store dele af den vestlige verden upassende og anstødeligt at være sminket.
Denne afvisning af sminke var begrundet religiøst/moralsk i det man mente, at sminke var seksuelt udfordrende – ligesom at vise ben eller barm. Dette hørte skøgerne (og til mange tider adelen) til.

De store skvulp af makeup til (næsten) alle kvinder kom efter Anden Verdenskrig.
De fleste giftefærdige mænd havde været soldater og deres kvindeideal var for manges vedkommende ikke længere mor derhjemme eller skolekæresten men en ”kvindekompensation” i form af pinup-girls og film- og sangstjerner på frontturné. De var alle sammen massivt malede for at kunne gøre sig på folde-ud-billederne og i konkurrencen til de prostituerede som soldaterne mødte på deres færd fra og til fronten.
Lige siden har flertallet af mændene forventet at kvinderne bærer makeup. Der skal nok også være nogen naive mænd, som tager diskret makeup for den usminkede natur!
Denne påmalede naturlighed er også fjernsynets allesteds nærværende billede af mennesket! ”Almindelige” gæster i nyhederne får også en makeover, før de stilles foran kameraet: Det ville da også være syndt for dem, hvis deres næse glinsede og deres læber var blågrå – når nu alle andre vi møder på skærmen ser meget bedre ud!

Mange kan i dag ikke længere nøjes med at male sig til et mere attraktivt ydre (jeg skriver her bevidst ordet ”attraktivt” og ikke ”kønt”) men benytter sig af kirurgien og kemien/farmacien for at komme pin-up idolerne nærmere. For at kalde denne tendens en ”naturlig udvikling” skal man være markedsøkonom: Alt andet lige har de sminkede tilsyneladende bedre chancer på markedet.
Markedet??
Sminkede/botox-sprøjtede/brystforstørrede/fedtsugede kvinder fra de lavere sociale lag til mænd fra højere sociale lag som har råd ?? 

p.s. Jeg ved godt, at ”visible difference”-serien fra Elisabeth Arden er hudpleje, ikke makeup. Alligevel er de mannequiner som reklamerer for kosmetik-serien sminkede – over det hele!

 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar