”Københavns Lufthavne sender milliarder i skattely på Bermuda” (Politiken, 30.marts 2011, side 1)
Det skal man jo lige tygge lidt på, hvis man er en ret hyppig bruger af denne lufthavn – og så forsøge at forstå hvordan og hvorfor pengene er ude at flyve – væk fra Danmark.
Det sidste først: Flertalsaktionær i Københavns lufthavn er den australske Marcquarie Airports som selvfølgelig ikke har investeret penge i Danmark for at betale danske skatter. Det er tilsyneladende kutyme, at sende penge lidt rundt, yde dyre lån til sig selv via skuffeselskaber og pist borte er overskuddet som skulle beskattes i Danmark.
Hvordan kan det lade sig gøre? Det kan lade sig gøre fordi vores endnu-regering har valgt at sælge aktiemajoriteten i CPH Airport i 2005 (http://borsen.dk/nyheder/artikel/1/70198/australiere_koeber_stor_aktiepost_i_koebenhavns_lufthavne.html ) .
Når der nu om dage også findes nogle ihærdige mennesker, som med knowhow og brug af computere kan afsløre finansielle Bermudatrekanter, hvor pengene forsvinder, så må det være rart for alle de selskaber som gør ligesom Marcquarie, at skatteministeren i Danmark hedder Peter Christensen som har hjertet så langt til højre, at han har medlidenhed med Marcquarie og konsorter. (http://www.business.dk/oekonomi/minister-letter-skats-pres-paa-store-selskaber )
Jeg ser frem til, at denne minister får sig en flyvetur sammen med resten af regeringen ved næstkommende valg. Det skal ses i lyset af, at halvdelen af Danmarks større selskaber påtænker at investere deres midler til innovation i deres udenlandske afdelinger i stedet for her i landet (Radioavisen, 30. marts 2011). Så er det jo rart at vide, at pengene nu om stunder kan sendes ud på de lange flyveture virtuelt … tænk bare hvad det ville sluge af brændsel, hvis de skulle sendes af sted med transportfly.
– han får Danmarks penge ud at flyve
Uanset at Peter Christensen vil tørre salget af CPH Airport af på Lykketoft (Middagsjournalen DR1, 1. april 2011), så fremgår det tydeligt, at der er sket det ene og det andet siden 2002 – især mht. hvem der må eje aktier – og hvor mange. Således have staten dengang en fortrinsstilling som man har spillet sig af hænde!
SvarSletSe evt. nedenstående!
Københavns Lufthavne A/S
ÅRSRAPPORT 2002 side 25 [http://www.cph.dk/NR/rdonlyres/226DE3F8-A6B0-4435-AC06-60B54D6394E8/0/Aarsrapport2002.pdf]
Aktien
Pr. 31. december 2002 udgjorde Københavns Lufthavnes aktiekapital DKK 910 mio. bestående af 9,1 mio. aktier á DKK 100. Københavns Lufthavne har kun en aktieklasse, og ingen aktier har særlige rettigheder. Ingen aktionær bortset fra Staten må eje mere end 10 procent af aktiekapitalen.(fremhævet PB)
AKTIERNES OMSÆTNING
Københavns Lufthavnes aktier er noteret på Københavns Fondsbørs (ISIN DK0010201102). På Københavns Fondsbørs udgjorde omsætningen af aktien i regnskabsåret 2002 2,7 mio. stk., hvilket svarer til 29,4 procent af den samlede aktiekapital og til gennemsnitlig cirka 10.762 aktier pr. børsdag.
Omsætningen svarede til en kursværdi på DKK 1.508,4 mio.
Markedsværdien af Københavns Lufthavnes aktier var DKK 4.640,9 mio. ved regnskabsårets udløb
den 31. december 2002 mod DKK 4.928,3 mio. på samme tidspunkt året før.
AKTIONÆRER
Københavns Lufthavne har pr. 31. december 2002 i alt 9.172 registrerede aktionærer. Ved udgangen
af 2002 ejer den danske stat 33,8 procent og Københavns Lufthavne 2,45 procent af aktiekapitalen.
Den resterende del er ejet af private såvel som institutionelle investorer i Danmark og udlandet.
De institutionelle investorer omfatter investeringsselskaber og -foreninger, pensionsfonde,
forsikringsselskaber, banker og arbejdsmarkedsrelaterede fonde. Desuden er en stor del af Københavns
Lufthavnes 1.347 medarbejdere aktionærer i Selskabet.